Blåst på blocket.

Jag har nog i dagarna blivit blåst på blocket när jag skulle köpa konsert och festivalbiljetter. Jag var naiv och gjorde alla misstag som man kan tänkas att göra. Jag lade ut köpesannonser och fick en del svar De som hade intressanta pris tog jag vidare konktakt med via mail. De verkade trovärdiga med sina historier om varför de skulle sälja, och hur/när de skulle skicka biljetterna. Jag fick bankontonr och förde över pengar till en och betalade via paypal till en annan. Biljetterna har inte kommit, och de borde ha kommit förra veckan. Säljarna svarar inte på mina mail längre och jag lyckas inte spåra deras ip-adresser då de använder sig av gmail (hotmail kan man spåra).

Jag vet redan att jag var alltför naiv, men jag trodde faktiskt inte att sånt här förekom i så stor utsträckning som det verkar göra. Jag har även en liten teori om att det kan röra sig om samma person.

Det här blir självklart lite av en snyffthistoria, jag är en fattig student som har blivit av med exakt alla mina pengar, jag har inget sommarjobb osv, men det är självklart oviktiga detaljer i mitt egentliga syfte.
Gör inte som jag, träffa säljaren eller få mer uppgifter av dem än bara ett bankononummer, mailadress och i bästa fall mobilnummer. Det räcker oftast inte för att spåra personen. Tack vare den underbara Banksekretess-lagen. (Tradera är dock säkrare tack vare omdömesfunktionen, där har jag aldrig stött på några problem)

Banksekretess-lagen innebär (vad jag förstått) att polisen enbart kan få ut uppgifter om kontoinehavaren om han/hon begått ett brott som kan leda till 2 års fängelse eller mer. Dvs det är fritt fram att fiffla med småsaker hur mycket som helst, och ingen kommer kunna få tag på dig (i praktiken). Jag med kontonumret i handen kan inte göra någonting, förutom att försöka lura ut uppgifterna från banken. Vilket är möjligt, men inget jag vill syssla med.

Jag hoppas att mitt misstag lär fler personer än mig, chansen är dock stor att ni redan visste om det, och att jag är en naiv idiot som borde avlägsnas från planeten snarast möjligt.

Ps: Det finns en chans att jag får biljetterna, haha, not:Ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0