Thyrfing - Hels vite

Låtlista:
1 En Sista Litania
2 Från Stormens Öga
3 Isolation
4 Hels Vite
5 Griftefrid
6 Becoming The Eye
7 Tre Vintrar Två Solar

Thyrfing, sveriges kanske lerigaste och blodigaste vikingmetalband har i år släppt en ny skiva.
Både sångaren Thomas Väänänen och gitarristen Henrik Svegsjö har ju hoppat av bandet, och sången axlas nu av Jens Rydén.

Innan Hels vite släptes var jag ganska orolig för att det skulle låta som ett helt nytt band, och nu när man lyssnat på skivan ett tag vet man svaret. I mina öron är den det mörkaste Thyrfing har gjort, det kan låta som enbart en komplimang, men så är inte fallet. Det finns många band som sköter den rollen relativt bra, och jag gillar helt klart Thyrfings egna sound. Viking/folk/black-metal passar mig som handen i handsken, och att se dem skala av mycket från folkmetalen berör mig djupt.

Hur är nya sångaren då? Han levererar och är allmänt bra på det han gör. Rydén ska man inte klaga på, snarare tvärtom,  men han har inte Väänänens röst, som på något sätt är (var?) en väldigt viktig ingrediens. Rydén som är gammal Naglfarsångare låter (inte helt häpnandsväckande) ganska mycket Naglfar.

Låtarna är rätt okej, men det känns som om skivan passerar förbi lite för lätt för att den ska bli riktigt bra. Än så länge kategoriserar jag den som enbart bra, men det kanske ändras med tiden?

Den starkaste låten på skivan är nog titelspåret, Giftefrid är också riktigt bra, det finns tyngd i den låten, men jag lovar att det hade gått att kräma ut mer ur gitarrerna! Tre vintrar Två solar avslutar på ett värdigt sätt en skiva som är bra, men lite av en besvikelse. Hade det vart ett annat band som släppt den hade jag vart mer nöjd, men Thyrfing är Thyrfing, och vart är då flöjtarna?!

Mina sista frågor är, hur bra leverarer Thyrfing sina gamla låtar live och kommer de överträffa Vansinnesvisor någon gång?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0